fallback

Злините на капитализма по поръчка

Uber „изгаря“ милиарди долари, защото иска да е едновременно изгодна и навсякъде налична услуга

18:02 | 22.09.16 г. 9
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

1,27 млрд. долара. На толкова се равнява загубата на Uber през миналата година, предава Bloomberg. Дори за технологична компания това е много висока сума. В този бизнес наистина има само една компания, която може да си позволи такава загуби - и това е Amazon. Един отдавна наложил се борсов гигант, който, така да се каже, изобрети принципа за ускорен растеж чрез загуби.
 
Но при Uber, значително по-малка и млада фирма, човек може да се запита как това е възможно, пише в свой анализ Der Spiegel. 
 
По този въпрос експертите са диаметрално разделени на два лагера. Някои казват, че Uber е подобие на Amazon е се доверяват на бизнес модела на компанията. Другите казват, че Uber е като Kozmo.com, тези нелепа услуга за доставка на храна до вкъщи от времето на дотком балона, която искаше да осигури безплатни видео игри и кафе Starbucks и така „изгори“ стотици милиони долари на инвеститорите си.
 
А може би и двата примера не са подходящи. Може би Uber е като едно детенце, което иска всичко веднага.  
 
Икономиката от типа On-Demand 
 
Има един пазарен модел, който в последно време се дискутира все по-често. Технологичните анализатори като Браян Солис го наричат „On-Demand-Economy“ (икономика по поръчка). Те считат, че сме в зората на ерата на универсалното изпълняване на желания, ерата на незабавното удовлетворение, времето, в което потребителят все повече и повече ще заприличва на упорито и нетърпеливо дете.
 
Икономиката по заявка протича по следния начин: Вие се нуждаете от кола сега и се пресягате към своя смартфон (Uber, Lyft, MyTaxi, car2go). Сега сте гладен и се пресягате за своя смартфон (Deliveroo, Foodora, Foodpanda). Сега искате да имате държач за четка за зъби под формата на маската на Дарт Вейдър и пресягате за своя смартфон (Amazon).
 
Бързината винаги е била конкурентно предимство. Дори и преди 100 години имаше собственици на ресторанти, които набързо застилат на случайно преминаващите гости една маса, преди да седнат в съседното бистро. В мобилния интернет тази надпревара за вниманието на потребителя се превърна в истинска война. 
 
Бързата, универсална достъпност се превърна минималния стандарт. Клиентите вече почти навсякъде очакват този стандарт. Този капитализъм с бутон за натискане е реалният проблем на Uber.
 
Uber - Netflix на автомобилната промишленост 
 
Компании като Netflix могат да направят своя телевизионен сериал на разположение винаги – при това на ниска цена. За автомобилите, които трябва да вземат и закарат някой някъде, универсалната достъпност е значително по-скъпа. Независимо от това клиентите и на Netflix, и на Uber очакват същото. Сега! Веднага! И много моля – нека да е евтино! 
 
В продължение на години Uber води ценова война с конкурента си Lyft. През лятото на 2014 г. таксите за пътуване паднаха до такава степен, че водачите на Uber вече не можеха да се препитават от този бизнес. За да задържи все пак шофьорите, Uber започна да субсидира в някои страни пътуванията до редовната цена на такситата.
 
Според Bloomberg фирмата генерира голяма част от своята загуба по този начин. По данни на технологичния блог The Information още между януари и юни 2015 г.  Uber е платила на шофьорите си около 2,72 млрд. долара. През първата половина на 2016 г. сумата е била вероятно още по-висока, защото Uber вече посредничи за много повече пътувания. 
 
Вероятно бизнес моделът на Uber ще заработи правилно, когато фирмата вече няма да се нужда е от човешки шофьори. Компанията вече експериментира с автономни автомобили. Докато обаче те влязат в експлоатация, ще преминат години. Така че който реши да инвестира в Uber, ще има нужда от търпение... 
 
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:25 | 11.09.22 г.
fallback